RITMAS – DIDYSIS AUKLĖTOJAS
RITMAS yra viso, kas gyva, išraiška. Gamtos reiškinių stebėjimas suartina mus su gamta ir jos ritmais. (P. Langas)
Ritmas – gyvybės nešėjas. Dienos ritmas suteikia vaikams saugumo ir ramumo, formuoja taisyklingas kūno formas. Pasikartojantys veiksmai taupo vaiko jėgas. Ritmas ugdo laiko suvokimą.
Dienos pradžia
Auklėtoja, iš ryto atėjusi į darželį, pasirengia darbui ir laukia ateinančių vaikų. Su kiekvienu vaiku, kuris ateina į darželį, auklėtoja pasisveikina paspausdama ranką ir žiūrėdama į akis. Taip bandoma pajusti, kokios nuotaikos vaikas šiandien atvyko, bei lavinami mandagumo įpročiai.
Pasisveikinę su auklėtoja, vaikai eina žaisti laisvų kūrybinių žaidimų, nes jie atskleidžia vaiko esybę. Žaidžiant formuojasi vidaus organai, kurie kloja pamatus gerai sveikatai, ugdosi sielos jautrumas bei sugebėjimas atsakyti už savo veiksmus. Savarankiškai žaisdamas vaikas išbando savo jėgas, veikia vedinas norų, todėl jo valia yra aktyvi. Veikdamas savo valia, vaikas auklėjasi, mokosi gyventi. Į vaiko žaidimą reikia kuo mažiau kištis, tegul jis kuria, fantazuoja. Žaislų grupėje nėra daug. Jie paprasti, estetiški ir kokybiški, pagaminti iš natūralių medžiagų.
Kai susirenka visi vaikai, auklėtoja dainele – eilėraštuku pakviečia tvarkytis žaislus ir susėsti į ryto ratą. Jo metu žaidžiami pirštų ir rato žaidimai, rateliai, dainuojamos dainelės, atitinkančios metų laiką, savaitės temą.
Prieš pusryčius skaičiuotės pagalba išskaičiuoti vaikučiai eina į prausyklą, plaunasi rankas ir sėdasi prie stalo. Valgyti pradedama uždegus žvakę ir sukalbėjus maldelę. Taip puoselėjamas vaikų religingumas ir nuoširdumas.
Kiekvieną dieną grupėje yra skiriamas „žvaigždžių vaikas“, kuris padeda auklėtojai ir jos padėjėjai susitvarkyti stalą.
Po pusryčių vyksta veikla pagal savaitės ritmą.
Ruošiantis eiti į lauką, auklėtoja dainele pakviečia vaikus tvarkytis žaislus. Taip yra lavinami tvarkymosi įgūdžiai, skatinamas pagalbos, noro padėti jausmas, ugdoma padėka, pratinama nebijoti paprašyti kito pagalbos bei pasiūlyti ją kitam.
Kai būna sutvarkyti visi žaislai ir priemonės, vaikai eina į rūbinę. Apsirengimas jiems yra didelis darbas ir įdomus užsiėmimas, kuris reikalauja apmąstyti visą apsirengimo tvarką ir seką. Vaikui nėra per daug aiškinama, ką, po ko ir dėl ko apsirengti, užtenka vidinio auklėtojos įsitikinimo ir vidinės ramybės. Auklėtoja tiesiog padeda vaikams apsirengti. Rengiamasi neskubant, ramiai.
Lauke vaikams yra suteikiama galimybė laisvai judėti nurodytoje teritorijoje. Jie gali daug vaikščioti, šokinėti, bėgioti. Smėlio dėžėje vaikai stato pilis, kasa tunelius, naudodami gamtinę medžiagą stato tiltus ir kitus įvairius statinius. Kieme esantys rąstai, buomai, pagaminti iš natūralių medžių, yra naudingi pusiausvyros pojūčiui lavinti.
Pasivaikščiojimai miške vaikams palieka džiugių prisiminimų.
Dienos kulminacija
Iš lauko į grupę sugrįžtama prieš pietus. Vaikai nusirengia patys. Vyresnieji padeda mažesniesiems. Taip pat yra skatinama nebijoti ir paprašyti suaugusiojo pagalbos.
Skaičiuotės pagalba vaikai eina plautis rankų ir sėdasi prie pietų stalo. Toliau viskas vyksta kaip per pusryčius.
Pavalgę pietus, vaikai ruošiasi poilsiui. Jie ramiai, nelenktyniaudami nusirengia. Tvarkingai susideda rūbelius.
Kai vaikai atsigula į loveles, uždegama žvakė, ir auklėtoja dainele ar varpeliu pakviečia pasaką. Pasaka parenkama pagal metų laiką, aktualias šventes, bendrą grupės poreikį. Pasakos daug ko moko, ugdo vaikų vaizduotę, turtina kalbą. Ta pati pasaka sekama visą savaitę. Pasibaigus pasakai visi atsisveikina: „Viso gero, pasakėle, aplankyk rytoj mus vėlei”.
Kiekvienas vaikas turi savo lovytę. Eidamas į ją gali pasiimti minkštą žaisliuką. Poilsis vaikui yra labai svarbus. Tai iškvėpimo laikas. Jei vaikas pietų miego metu neužmiega, jis ramiai guli lovytėje, žaidžia su savo pirštukais ar žaisliuku.
Dienos pabaiga
Išsimiegoję vaikai keliasi lėtai, dar vyrauja ramybė. Rengiasi patys, tačiau auklėtoja visada pasiruošusi padėti.
Vakarienė pradedama ir baigiama laikantis tų pačių principų kaip ir per pusryčius, pietus.
Po to vaikai žaidžia kūrybinį žaidimą ir laukia ateinančių tėvų. Žiemos metu vaikai tėvelių laukia grupėse žaisdami, piešdami, veldami vilną, vartydami knygeles. Atšilus orui, tėvų laukiama lauke. Čia vaikai užsiima jiems įprasta veikla – žaidžia smėlio dėžėje, laipioja ant rąstų.